رفتن به نوشته‌ها

سایتتان را برای همه قابل ارائه بسازید

ما قبلا در مورد اهمیت بعضی موارد در طراحی سایت از قبیل اصطلاحاتی که در محتوایتان استفاده می کنید و طراحی آن، با شما صحبت کردیم. اما یک مورد جدی و تعیین کننده ای که شما باید آن را در نظر بگیرید قابلیت دسترسی سایت برای افراد مختلف است. بیشتر افرادی که به سایت شما سر می زنند دارای نمایشگرهایی با رزولوشن های مختلف هستند و ظاهر سایت شما به طور کامل برای همه ی بازدید کنندگان تان یکسان نیست. مهمتر از همه بعضی افراد ممکن است بینایی ضعیفی داشته باشند و یا حتی نابینا باشند. با این محدودیت شما چطور می توانید ساییتان را برای همه، کاربر پسند طراحی کنید؟

در این رابطه شما ممکن است به یک شیوه برای تغییر نحوه کدنویسی سایتتان احتیاج پیدا کنید. یک فرصت و مجالی که در این گونه ممکن است برای شما اتفاق بیافتد این است که این نوع از خوانندگان با استفاده از نرم افزارهایی که برای افراد متون را می خوانند، اقدام به خواندن صفحات سایت شما کنند. که کلمات صفحه ای از سایت را برای کاربر با صدای بلند می خوانند. برخی از این برنامه ها پیشرفته تر از بقیه موارد است ولی در کل شما می توانید خوانندگانتان را در یک مسیر درست هدایت کنید. اگر شما به راهنمایی هایی که در اینجا گفته شده دقت کنید و از کدنویسی تمیز برای سایتتان استفاده کنید، می توانید با این امکانات ساییتان را در این مورد بهتر بسازید.

دسترسی همه کاربران

یکی از عناصر مهمی که در کار طراحی سایت باید مد نظر قرار گیرد، سیستم هدایت کاربر است که قبلا به طور مفصل در این باره توضیح داده شد. این سیستم باید مطالعه شده و کاربر پسند باشد. هرچند این موضوع برای یک کاربر که ویژگی های یک فرد عادی را ندارد چالش انگیز است. اگر شما از جاوااسکریپت یا فلش برای پیاده سازی سیستم هدایت کاربر استفاده می کنید، برنامه های خواننده صفحه نمایش ممکن است قادر نباشند که به خواندن این قسمت مبادرت کنند و یک جایگزین مناسب برای آنها استفاده از CSS است.

کاربران اغلب می خواهند اندازه قلم کلمات در صفحات سایت را، برای سهولت خواندن افزایش دهند و یا در مواردی از بارگذاری عکس ها به دلیل افزایش سرعت بارگذاری سایت جلوگیری می کنند. در این مورد اگر شما در طراحی سایتتان از عکس برای سبک دهی به سیستم هدایت کاربران استفاده کنید، کلمات درون این قسمت از سایت، ممکن است برای نرم افزار خواننده سایت، قابل دسترس نباشد و کلاً حرکت در بین صفحات، برای این دسته از افراد غیر ممکن می شود. هرچند تا موقعی که این تصاویر قسمت اساسی سیستم هدایت سایت را شامل نشوند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

آموزش کامل طراحی سایت

یکی از دیگر راه ها که شما می توانید با آن به کاربرانتان کمک کنید این است که برای تصاویر از مشخصه Alt استفاده کنید. داشتن این خصوصیت به صورت  برای تصاویر علاوه بر اینکه برنامه های خواننده صفحات را قادر به خواندن تصاویر برای کاربران خود میکند، از نظر موتور های جستجو هم یک نقطه مثبتی به حساب می آید. همچنین اگر کاربران عادی امکان بارگذاری تصاویر را از مرورگرشان غیر فعال کنند، کلماتی که در خصوصیت Alt تصاویر تعریف کرده اید برای انها نمایش داده می شود. اگر شما برای تصاویرتان متن جایگزین (Alt) نگذارید از منفعت زمانی که کاربران امکان دیدن عکس ها را غیر فعال می کنند، محروم می مانید.

موضوع دیگر مربوط به طرح می شود. اگر با استفاده از جداول به طور دقیق اقدام به طرح بندی صفحات سایت کنید، شاید حتی هوشمندترین نرم افزارهای خواننده بتوانند برای درک مفهوم آنها تلاش کنند. جداول می توانند ساختار را تا حدی درست کنند. اگر شما از جداول به طور محدود استفاده می کنید، سعی کنید آنها را ساده نگه دارید و در ساخت آنها از خانه خالی اجتناب کنید. یک فرد سالم ممکن است فقط چند لحظه وقت برای خواندن جدول اختصاص دهد، ولی کسی که با بینایی ضعیف یا نابینا در حال گوش کردن به نرم افزار خواننده صفحات است، باید تا اتمام خواندن آخرین خانه از جدول صبر کند.

ویژگی های پیوندها

شما می توانید از یک مشخصه دیگر که برای استفاده از کلید میانبر است، در برچسب پیوند خود استفاده کنید. به عنوان مثال به کابر این امکان را می دهد که با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Ctrl+C یا Alt+C به پیوند مورد نظر دسترسی داشته باشند. این مورد نباید در همه پیوند ها مورد استفاده قرار گیرد، بلکه باید برای پیوندهای اصلی سایت استفاده شود. مرسوم ترین برنامه خواندن صفحات (JAWS) می تواند این نوع کلید های میانبر را برای دسترسی بهتر کاربر به قسمت های مختلف سایت بخواند.

همچنین شما باید یک مشخصه دیگر به نام title را به کد پیوند های خود اضافه کنید. این مورد می تواند به کاربر در مورد صفحه مقصد پیوند، یک پیشنمایشی بدهد. به عنوان مثال یک پیوند به صورت lau/index.php به هیچ کس کمکی نخواهد کرد. ولی با این مشخصه ای که می توانید به کد پیوند خود اضافه کنید کاربر با بردن اشاره گر موس بروی پیوند می تواند ارتباط آنرا با صفحه ای که حال در آن است بیابد.

استفاده از رنگ بندی مناسب به ویژه برای اجزای سیستم هدایت کاربر، مخصوصاً برای افرادی که دارای کوررنگی هستند خیلی می تواند مهم باشد. ابزارهای بسیاری در وب پیدا می شود که شما می توانید صفحات سایت خود را برای افراد خاص شبیه سازی کنید.

بهترین راه برای این که بفهمید که سایتتان چگونه می تواند در دسترس باشد این است که بعضی عناصر را در مرورگر غیر فعال کنید. در اینترنت اکسپلورر به منوی view بروید و از آنجا اندازه متون صفحه را بزرگتر کنید. امتحان کنید و ببنید که تمام اجزاء صفحه به درستی کار می کند یا خیر. یا در مواقعی حتی CSS صفحه را غیر فعال کنید تا ببینید که سیستم هدایت کاربر به درستی عمل می کند.

پس در این نوشته آموختید که چگونه با امکانات و ابزارهای مختلف، سایتتان را برای همه قابل ارائه بسازید .

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *