رفتن به نوشته‌ها

ساخت سیستم هدایت کاربر در طراحی سایت

در یک سایت خوب یک سیستم هدایت کاربر بدون عیب، مهم و ضروری به نظر می رسد. در اینجا به این موضوع پی خواهید برد که چطور به بازدید کنندگان در پیدا کردن سریع موضوع مورد نظرشان کمک کنید. در واقع هر سایتی یک ساختاری برای هدایت کاربران دارد که به بازدید کنندگان خود برای پیدا کردن مطالب مورد نظرشان کمک می کند. این سیستم بسیار حساس است به طوری که اگر یک کاربر عجول در مدت زمانی به منابع مورد نیاز خود نرسد ممکن است سریعا آن محل که سایت ما می باشد را ترک کرده و دیگر باز نگردد. طریقه قرار گیری اجزا سایت می تواند این سیستم را تشکیل دهد که همین امر می تواند یک ساختار برای سایت ما درست کند. این اجزا باید سازگار و قابل درک برای همه باشد و همچنین از قراردادهای اینترنت هم پیروی کند. پس با ساخت سیستم هدایت کاربر در طراحی سایت با ما همراه باشید.

اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود نام تارگاه شماست. این مورد به طور معمول جزئی برای سیستم هدایت کاربر محسوب نمی شود ولی بعضی بازدیدکنندگان برای رسیدن به سایت شما آدرس را در مرورگر می نویسند و به دیگران هم می گویند که این خود می تواند اولین قدم در جلوگیری از سردرگمی کاربران باشد. بدین جهت تا حد امکان از نام های کوتاه استفاده کنید و از نشانه گذاری و املای نامنظم پرهیز کنید. حدالمقدور از نام های کوتاه برای زیرپوشه ها استفاده کنید تا به خاطرسپاری و یادآوری بهتری برای بازدیدکنندگان داشته باشد و این مورد بیشتر در مواردی کاربرد دارد که بازدیدکنندگان مستقیماً آدرس صفحات را در مرورگر وارد می کنند. به همین دلیل شاید امروزه دیگر کسی این کار را انجام نداده و اندازه آدرس ها چندان در این مورد مهم نیستند. به خصوص که در حال حاضر سامانه های مدیریت محتوا این کار را به صورت حرفه ای و بدون نیاز به دخالت کاربر انجام می دهند.

افرادی که از نتیجه جستجو در موتورهای جستجو به سایت شما می رسند، به احتمال زیاد می خواهند به صفحه اصلی برگردند. این مورد نسبی است چون امکان این وجود دارد که برخی بازدیدکننده ها از صفحات دیگر یا از طریق جستجوی صفحات سایت شما در موتور جست و جو، به سایت شما برسند. پیوند به صفحه اصلی در هر صفحه از سایت به قراردادی تبدیل شده است که معمولا بوسیله لوگو یا نام سایت شما به صفحه اصلی پیوند می شود. و لوگو یا آرم سایت که به صفحه اصلی لینک یا پیوند می شود نباید در طول صفحات مختلف تغییر کند که این موضوع می تواند به گیج شدن کاربر بیانجامد.

ابرپیوند ها در طراحی سایت
دنیای اینترنت بدون لینک و پیوندهای آن آنطور که ما آن را می شناسیم بی معنی است. در صفحاتی که در مرورگر باز می کنید تعدادی لینک وجود دارد که کلیک روی هر کدام شما را به صفحه ای از آن سایت یا سایت دیگر می برد. تقریبا شما درباره آن و چگونگی آن چندان فکر نکرده اید.

ساخت سیستم هدایت کاربر در طراحی سایت

 

در حال حاضر کلیک روی پیوند های صفحات وب دومین ویژگی کاربران اینترنت است. از فردی در خواست کنید که خصوصیت یک لینک در صفحه وب را توضیح دهد، و او احتمالا خواهد گفت: کلمه ای است که به رنگ آبی و به صورت زیر خط دار نمایان است. چون بسیاری از افراد با این نوع سبک از لینک آشنا هستند، شما باید قبل از تغییر آن به دقت فکر کنید. اگر هم تصمیم به اعمال تغییراتی در جهت بهبود سایت خود دارید و می خواهید به سادگی تغییراتی در شکل لینک ها اعمال کنید مطمئن شوید که پیوند ها از متون معمولی متمایز هستند. راحتترین راه برای انجام این کار این است که رنگ آن را طوری تغییر دهید که کاملا برجسته شود.

اگر کسی در حال مشاهده سایت شما، نتواند سریعاً مکان لینک ها را پیدا کند این مورد چندان برای اون خوشایند نخواهد بود. حتی این مورد مهم تر خواهد شد اگر شما بخواهید مقدار زمانی که در سایت شما می مانند بیشتر شود و خواندن مطالب شما برای او جالب توجه باشد. اگر هم از اجزاء سیستم هدایت کاربر خیلی ساده استفاده کنید کاربران از ادامه بازدید خود صرف نظر می کنند. مطمئن شوید که سایت شما دارای یک ویژگی ممتاز است که بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند که با مقایسه خود با دیگران می توانید نصف راه را طی کنید. و نیمه دیگر آن به مطابقت استاندارد های مورد انتظار وب بستگی دارد.

روشی که پیوندها بروی سایت شما عمل می کنند هم خیلی مهم است. معمولا ساختن پیوندها به صورت باز شونده در یک صفحه یا سربرگ جدید روش چندان خوبی نیست. پنجره های چند گانه برای بازدیدکنندگان آزار دهنده است به طوری که اگر آنها بخواهند به اولین مرحله برگردند به سختی می توانند بین پنجره های مختلف جابجا شوند. با این وجود اگر پیوندها در کنار صفحات مادر خود در یک پنجره یا سربرگ جدید باز شود قابل قبول است. اگر پیوندهایی که به سایت های دیگر داده می شود در یک زبانه یا پنجره جدید باز شوند این فرصتی به بازدیدکنندگان می دهند که پس از بازدید کردن از صفحه جدید دوباره به سایت شما برگردند و ادامه بازدید را داشته باشند.

نوار آدرس دهی
نوار آدرس دهی یک روش معمول برای جابجایی افراد در پایگاه های اینترنتی است و بیشتر در بالای صفحات سایت به صورت افقی دیده می شود. به طور کامل این نوار باید بر پایه متن استوار باشد، بدین معنی که بوسیله متون به صفحات مهم دیگر پیوند داده شود. این نوار معمولا کم عرض است بنابراین جایی برای جایگذاری عکس هم نیست. عکس ها معمولا با تبلیغات تصویری اشتباه گرفته می شوند، پس افراد از کلیک بروی آن پرهیز می کنند.

نوار آدرس دهی در طراحی سایت

روند پیمایش صفحات
اگر شما صفحات سایتتان را اصولی و درست طراحی کرده باشید باید یک روند از بازدید کاربران برایتان نمود پیدا کند. این روند همان خط سیری است که بازدید کننده معمولاً از صفحه اصلی شروع می کند و به صفحه ای که آخرین بازدید اوست ختم می شود. دانستن این خط عبور برای شمایی که هدفی دارید بسیار مهم است. این هدف ممکن است فروش یک محصول باشد که اگر از سلسله مراتب بازدید های سایتتان آگاه باشید بهتر می توانید روی هدفتان که همان فروش بیشتر است کنترل داشته باشید.

learn web design

این روش در مواردی کاربرد دارد که صفحات سایت شما به صورت خطی پیاده سازی شده باشد. اگر سایت شما متشکل از یک توده صفحه باشد که به صورت تصادفی و بدون هیچ مسیر منطقی ساخته شده باشد، قابلیت استفاده ای برای این مزیت وجود نخواهد داشت. این یکی از دلایلی است که باید برای سایت یک برنامه از پیش طرح ریزی شده داشت و قبل از آپلود هر فایلی بروی فضای میزبانی درباره ساختار صفحات بیاندیشید.

و در انتها…
شاید مهمترین نکته ای که هنگام طراحی سیستم هدایت کاربر باید در نظر بگیرید این است که آن را ساده پیاده سازی کنید. متحرک کردن آنها، فهرستهای کشویی و سیستم ردیابی کاربران، از ظرافت های طراحی این سیستم است و حتما جایی برای آنها در نظر بگیرید. ولی اگر سایتی به صورت غیر منطقی طرحبندی شده باشد این ابزار ها هیچ کاری را انجام نخواهند داد.

ساخت سیستم هدایت کاربر در طراحی سایت

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *