رفتن به نوشته‌ها

استفاده از Adobe Kuler برای طرح رنگ بندی سایت

اگر شما می خواهید یک طرح و سبک رنگ یا رنگ بندی، برای سایت خود اجرا کنید و با یک ایده فکرتان مشغول شده است، از سرویس رایگان شرکت آدوب یعنی Kuler گزینه بهتر دیگری وجود ندارد. Kuler (که کالر ادا می شود،) یکی از برنامه های مفید و کاربردی تحت وب است که به شما برای انتخاب یک طرح رنگ مناسب برای وبسایت تان کمک می کند. در این مکان هزاران طرح رنگ از پیش آماده وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده نمایید یا اینکه یکی برای خودتان بسازید. در همانجا توضیح داده شده است که کالر چگونه کار می کند.

در ادامه با این قسمت از سایت آموزش کامل طراحی سایت هم با ما همراه باشید.

گردونه رنگ و طرح رنگ
برای شروع کار به آدرس http://kuler.adobe.com بروید و بروی دکمه Create که در قسمت سمت چپ قرار دارد کلیک کنید، برای این که این سرویس کشور ایران را تحریم کرده است، به طور مستقیم نمی توان به سایت های شرک آدوب دسرسی داشت، باید به نوعی IP خود را تغییر دهید. برای این کار در اینترنت نرم افزار زیاد است. پس از ورود به صفحه اصلی، شما دایره رنگی را خواهید دید که در آن پنج نقطه مشخص شده است. یکی از آن رنگ ها یک دایره سفید پیرامون خود دارد که آن همان رنگ پایه سایت شما است. این رنگ را به هر قسمتی که می خواهید بکشید تا چهار رنگ دیگر متناسب با جابجایی رنگ پایه یک طرح رنگ را به شما ارائه دهند. به طور پیش فرض یک قاعده قیاسی انتخاب شده است، به این معنی که چهار رنگ فرعی نسبت به رنگ پایه یک تشابهی دارند. شما در قسمتی از صفحه می توانید این قاعده را به شش نوع دیگر که از قبل تنظیم شده است تغییر دهید، به عنوان مثال این قواعد شامل مکمل، تک رنگ یا دلخواه می باشد. همچنین شما می توانید یکی از چهار رنگ فرعی را هم به رنگ مورد نظر خود تغییر دهید که در اینجا سه رنگ فرعی دیگر هم به صورت خودکار به رنگ هایی تغییر خواهند کرد که قبلاً براساس آن قاعده ای را انتخاب کرده بودید.

Adobe Kuler Site
در زیر هر کدام پنج رنگ نمونه ای که نشان داده شده، شما قطعه کشویی و مقادیری که می توانید رنگ ها را تنظیم کنید را خواهید دید. در اینجا مقادیر مربوطه در جعبه های هگزادسیمال هستند که با راست کلیک روی آنها می توانید هر کدام از مقادیر آنها را کپی کنید.

استفاده از یک عکس برای رنگ بندی سایت
اگر می خواهید طرح رنگ شما مطابق با یک تصویر باشد، بروی From on Image که در زیر دکمه Create وجود دارد کلیک کنید. در زیر عکسی که ظاهر می شود دو گزینه وجود دارد: Uploud و Flickr
بروی Uploud کلیک کنید و از رایانه خود تصویری را که می خواهید جستجو کنید. وقتی که عکس آپلود شد، یکی از طرحها را بر اساس منوی حالت مود انتخاب کنید. گزینه هایی که می توانید انتخاب کنید Colorful, Bright, Muted, Dark یا Custom می باشد. اگر هر کدام از دایره ها را که بروی تصویر قرار دارد جابجا کنید طرح رنگ به Custom تغییر خواهد کرد که دایره ها می توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند و طرح رنگ شما را تشکیل دهند.

Adobe Kuler Site
بدون ثبت نام در این سایت شما نمی توانید طرحی که ایجاد کرده اید و یا حتی مقادیر هگزادسیمال رنگ ها را ذخیره کنید. اگرچه اگر برنامه ای مانند فتوشاپ دارید، می تواند مقادیر عددی رنگ ها را بدست آورید، می توانید از صحفه نمایش سایت و طرحی که ساختید یک اسکرین شات بگیرید و با استفاده از برنامه خود و ابزاری که مقادیر هگزاسیمال آنها را نشان می دهد به خواسته خود برسید.

لازم به ذکر است که برای استفاده از این سایت حتما باید افزونه flash player بروی مرورگر خود نصب کرده باشید تا بتوانید از این امکان استفاده کنید. همچنین اگر فتوشاپ را برای برداشتن مقدار هگزادسیمال رنگ ها ندارید، می توانید از برنامه ای که در ادامه توضیحش را دادم استفاده کنید. اگر با فتوشاپ و برنامه های مانند آن کار کرده باشید، می دانید که با ابزار قطره چکان می توانید مقدار عددی هر رنگی را بردارید. برنامه ای که قصد معرفی آنرا دارم دقیقا مانند این ابزار از برنامه فتوشاپ عمل می کند. به این صورت که اشاره گر را بروی هر رنگ از صفحه نمایش می برید، و این نرم افزار سبک برای شما مقدار عددی یا هگزادسیمال آن را نشان می دهد. نام این برنامه Color Seizer است. یکی دیگر از ویژگی های آن این است که از آن می توانید داخل مرورگر هم استفاده کنید و نیازی که گرفتن اسکرین شات نیست. آن را می توانید از نشانی زیر دانلود و استفاده کنید.

color seizer

دانلود Color Seizer با حجم ۲۳۳KB

این نسخه قابل حمل می باشد و نیازی به نصب آن بروی سیستم وجود ندارد و به دلیل رایگان بودن این برنامه، به صورت اورجینال و نه به صورت کرکی تهیه شده است. برای استفاده هم ابتدا بروی نماد دست، درون پنجره برنامه کلیک کرده و بدون رها کردن کلید موس آن را بروی هر جزئی از صفحه نمایش که می خواهید مقدار عددی رنگ نقطه مورد نظر نمایش داده شود، ببرید.

دقت کنید، شاید برای استفاده از خدماتی که سایت Adobe Kuler به شما می دهد، مشکلات فراوانی برای شما وجود داشته باشد که چندان خوش آیند نباشد. به همین دلیل زمانی که فتوشاپ را نصب می کنید، یک افزونه در هنگام نصب، بروی رایانه شما در فتوشاپ نصب می شود، که نام آن Kuler می باشد. این افزونه نسخه کوچک شده امکانات سایت Adobe Kuler است. می توانید برای انتخاب و ساخت طرح رنگ سایت خود از این افزونه فتوشاپ استفاده کنید که کار را برای شما راحتتر کرده است.

webnology.ir/56/web-design-principle/adobe-kuler

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *