رفتن به نوشته‌ها

برنامه ریزی برای راه اندازی سایت

برنامه ریزی برای راه اندازی سایت

زمانی که شما یک بسته فضای میزبانی خریداری می کنید، کار شما برای رفتن به سمت طراحی اولین صفحات سایتتان شروع خواهد شد. اما در این مورد اصلاً عجله نکنید چون تا برنامه ای برای کارتان نداشته باشید مطمئن باشید با شکست روبرو می شوید. کما اینکه افراد بسیاری بوده اند که از بی برنامگی از این کار منع شده اند. پس ضروری می بینیم که شما زمانی را برای طرح ریزی و برنامه ریزی برای سایتان صرف کنید، و برای این کار باید تمرکز ویژه ای روی مطالبی که می خواهید در معرض دید عموم قرار دهید داشته باشید. پس پیشنهاد ما این است که قبل از پرداخت هر هزینه ابتدا مقدمات کار را، با برنامه ریزی برای راه اندازی سایت فراهم کنید.

برنامه ریزی برای راه اندازی سایت
برنامه ریزی برای راه اندازی سایت

حال مدت زمانی را صرف برنامه ریزی برای سایت کنید و با این کار مطمئن شوید که در زمان خود صرفه جویی می کنید. این راهنمایی های ساده را برای داشتن یک سایت با کیفیت تر دنبال کنید.

زمانی که شما فضا و دامنه را تهیه کردید این می تواند برای ورود به مبحث طراحی سایت اغوا کننده باشد و همین مرحله، کار مراحل دیگر را مختل می کند، اما در اینجا باید ذکر کرد که بهترین کار برنامه ریزی قبل از تهیه فضا و دامنه است. اگر شما مبادرت به توسعه وبسایت به این طریق کردید، شما خواستید بوسیله سیستم هدایت کاربر گیج کننده و شاید هم سردرگم کننده و بسیاری از مشکلات دیگر یک آشفته بازار از صفحات و اطلاعات را فراهم کنید. که از همه اینها می توان با یک برنامه دقیق جلوگیری کرد.

ابتدا هدف سایتان را در نظر بگیرید. آیا شما می خواهید کالایی را به فروش برسانید، یا تا جای امکان مقاله ای برای خواندن خوانندگان محیا کنید؟ ایا شما با سایتان تبلیغ کننده جذب می کنید، یا مطالبی را پیرامون موضوعتان برای دسترسی راحت مخاطب تهیه می کنید؟ همچنین شما باید با نوع خوانندگانتان آشنایی داشته باشید. آیا آنها از رایانه درک و فهمی دارند؟ آیا آنها می توانند از فناوری هایی که بروی سایت خود بهره برده اید، استفاده کنند؟

نظر ما این است که کار خود را با یک قلم و کاغذ شروع کنید و یک شرح رسالت از سایت خودتان بنویسید. این دقیقا همان کاری است که برای شروع کار به آن احتیاج دارید. مطمئن شوید سایتتان همان چیز هایی را آماده کرده است که بازدید کننده به آنها احتیاج خواهد داشت، خواه شما سایت برای خانواده تان می سازید و برای اعضای خانواده و دوستان مورد استفاده است، یا برای قشر وسیعتری از افراد که شما نیازهای آنها را سنجیده اید. و اگر قرار است حیطه وسیعی از بازدید کنندگان را به سایتتان جذب کنید، روی قسمت هایی هدف گذاری و تمرکز کنید که بازدید کننده نمی تواند به راحتی آن را از سایتهای دیگر بدست آورد. این همان نقطه قوت شماست که شما را می تواند نسبت به رقبا برتر نشان دهد. میلیون ها تارگاه وجود دارد که اگر شما محتوا و مضامین آنها را کپی کرده و بروی سایت خود قرار دهید، بر سر گرفتن بازدیدکننده بیشتر بی جهت تلاش می کنید و این نکته را فراموش نکنید که اگر هم به مکانی ایده آل برسید با صرف زحمت دیگران است.

تهیه نقشه از سایت

این به شما کمک می کند تا به طور واضح درکی از سایت خود بدست آورید. ابتدا تدارک قلم و کاغذ را دیده و یک مربع طرف چپ کاغذ رسم کنید این همان صفحه ی خانگی یا اصلی شماست. در یک خط آنچه که تصمیم به نوشتن در این صفحه دارید را برای یک هدف معین بنویسید. همانطور که گفته شد مقصد کار ما باید مشخص و معین باشد به همین دلیل حتی قبل از ترسیم نقشه سایت می توانید یک نقشه از اهداف و مقاصد خود را بر روی کاغذی دیگر بیاورید تا رسم این نقشه با توجه به اهداف برای شما راحتتر شود. صفحات دیگر را هم بوسیله خطوطی به صفحه اصلی وصل کنید و با این کار، شما شروع به ترسیم ساختار سیستم هدایت کاربر به صفحات دیگر را کردید. این سامانه به معنی یک نظام برای راهبری و هدایت کاربرانی است که به دلیل جلوگیری از گیج شدن آنها در سایتتان اجرا می کنید. لازم به ذکر است که این سیستم به وسیله پیوندهایی اجرا می شود که شما به صفحات دیگر داده اید و چیز مبهم و جدیدی نیست. در این بین شما به صفحاتی برای توضیح درباره خودتان و صفحه ای با مضموم “تماس با ما” نیاز خواهید داشت. این ها صفحات استانداردی هستند که شما می توانید بر روی هر سایتی پیدا کنید.

تهیه نقشه از سایت
برنامه ریزی برای تهیه نقشه سایت

زمانی که شما فهرستی از صفحات را ترسیم کردید، می توان گفت که یک نسخه مقدماتی از ساختار پرونده ها بروی هاستتان را هم ترسیم کرده اید. اگر هم شما از یک سامانه مدیرت محتوا مانند جوملا یا وردپرس استفاده می کنید پس این موضوع چیزی نیست که ذهن خود را با آن مشغول کنید. به این دلیل که این سامانه که در بخش های دیگر سایت وبنولوژی با آنها به طور مفصل آشنا می شوید، خود این کار را به طور خودکار و بدون فکر مشغولی انجام می دهند. با این وجود اگر قصد آپلود کردن فایل ها را به صورت دستی دارید شما باید از یک ساختار پوشته بندی مناسب و منطقی بروی فضای میزبانی یا هاست استفاده کنید. برای مثال به پوشه ای نیاز خواهید داشت که کل عکس های روی سایتتان را درون آن ذخیره کنید. این موضوع خیلی مهم است که در این کار برای خود قواعد و دستورالعمل هایی داشته باشید. این دستور العمل ها می تواند به مثابه ذخیره پرونده ها بروی حافظه رایانه تان باشد که به صورت دسته بندی شده مرتب شده اند. به عنوان مثال عکس ها را برای راحتی کار در مکانی که امکان اخطلاط وجود دارد ذخیره نکنید. پیدا کردن پرونده ها با استفاده از برنامه های FTP به راحتی پیدا کردن یک پرونده در ویندوز نیست و اگر هر پرونده ای را به صورت تصادفی و بدون ترتیب بروی فضای میزبانی خود ذخیره کنید آنجا به صورت مکانی گیج کننده و غیر قابل مدیریت باقی خواهد ماند. پس با استفاده از یک برنامه و مخصوصاً نقشه سایتی که بروی کاغذ فراهم کرده اید می توانید از این امر جلوگیری کنید.

تهیه برنامه ای برای شکل و ظاهر سایت

اگر نقشه ای از طرح اتصال صفحات را طراحی کرده اید، حال وقت تهیه یک طرح از شکل گرافیکی سایت است. این شکل متشکل از اجزایی است که ما در صفحات سایتمان قرار می دهیم، پس برای چیدمان اجزا هم برنامه ای لازم است. بررسی اندیشه، رفتار و اعمال رقبا می تواند رهآورد مفیدی برای رسیدن به هدف برای ما داشته باشد. به هر حال یکی از بهترین کارها برای آمادگی در این زمینه این است که ساعاتی را آنلاین برای گشت و گذار و گرفتن ایده و به خصوص مواردی که دیگران در آن ضعف دارند سپری کنید و در این زمینه به چیزهایی که شما علاقه مند به اجرا کردن آنها بروی سایت خود هستید خواهید رسید و همچنین ویژگی های مشترک بین آنها را هم پیدا خواهید کرد. اگر هم به نقاط ضعف دیگران در این بین رسیدید فراموش نکنید که آنها را یادداشت کرده و در جهت بهبود اهداف خود به کار ببرید.

برنامه ریزی برای راه اندازی سایت
برنامه ریزی برای راه اندازی سایت

مهمترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که میانگین محدوده توجه کاربران اینترنت بسیار کوتاه است. به عنوان مثال اگر سایتی دارای مطالب تکراری و قدیمی باشد یا از یک سیستم هدایت درستی برخوردار نباشد مطمئن باشید که بازدید کنندگان آنجا را ترک خواهند کرد و به احتمال زیاد دیگر بر نخواهند گشت.

  • در اینجا برای ترسیم نقشه گرافیکی سایت، نکات دیگری هم وجود دارد. برای مثال می توانید مانند تهیه نقشه سایت، بروی یک برگه طریقه چیدمان اجزا را تنظیم کنید و در این مورد ویژگی های سایتهای مورد علاقه تان را به یاد آورید. بیشتر سایتها لوگویی از خود را در گوشه بالای صفحات قرار می دهند که علاوه بر زیبایی پیوندی هم به صفحه اصلی می دهد. به علاوه نوار فهرست سایت ممکن است افقی یا عمودی باشد که این هم باز به سلیقه شما و موارد دیگر بستگی دارد. در پایین صفحه هم ممکن است شما بخواهید پیوند هایی به صفحات نقشه سایت، تماس با ما و بقیه قسمت های مهم دیگر داشته باشید. این ها روند استاندارد طراحی است و بازدید کنندگان شما انتظار پیدا کردن پیوندها در نواحی رایج و معمول را دارند. پس سعی کنید این موارد را هم در طرحریزی سایت لحاظ کنید.

پیش به سوی بهبود سایت

این مورد را فراموش نکنید که زمانی را روی صفحه اصلی سایت بگذارید. صفحه اول یا به اعتباری صفحه خانگی اولین چیزی است که بیشتر بازدید کنندگان با آن برخورد می کنند مگر اینکه آنها بوسیله موتور جست و جو به صفحات دیگر از سایت شما منتقل شوند. اگر صفحه اول سایت به صورت تماشایی به نظر نیاید این امکان وجود دارد که بازدید کنندگان دیگر به آنجا مراجعه نکنند.

به یاد داشته باشید که از تصاویر هم می توانید استفاده کنید. شما باید از تصاویر مختلف به منظور جلوه دادن به سایت به اندازه مناسب استفاده کنید و در استفاده از آنها زیاده روی نکنید.

و در آخر…

در نهایت برای پیش برد ساخت سایت تصمیمی درست بگیرید. و مطمئن باشید که با راهنمایی که صورت گرفت این کار نه وقت زیادی را خواهد گرفت، و نه کار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود. راه های بسیاری برای گرفتن نتیجه مطلوب در هر کاری وجود دارد و حتی می توانید از هیچ به این نتیجه مطلوب برسید. پس فراموش نکنید که هدف خود را در نظر داشته باشید و در این زمینه دست به هر کاری که میزنید سعی کنید با برنامه و برنامه ریزی این کارها انجام شود تا به نتیجه برسید.

برنامه ریزی برای راه اندازی سایت

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *