رفتن به نوشته‌ها

تولید محتوا چیست و چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم؟



اگر در میان کسب و کارهای اینترنتی موفق جستجو کوتاهی انجام دهید متوجه خواهید شد که همه آنها به گونه ای تولید محتوا را اصل و اساس پیشرفت سایت خود می دانند. در میان کسب و کارهای اینترنتی ایران، کم نیستند سایت هایی که با صبر و خلاقیتی که در زمینه تولید محتوا از خود نشان دادند، توانستند برندهای محبوب و سرشناسی شوند. اما چرا تولید محتوا تا به این اندازه اهمیت دارد ؟ آیا تولید محتوا یک سایت هم باید طبق اصول خاصی انجام شود ؟ رابطه تولید محتوا و سئو یک سایت موفق چگونه است؟ چه زمانی تولید محتوا می تواند باعث موفقیت شده و چه زمانی می تواند نابودی یک کسب و کار را به همراه داشته باشد؟

مشاهده خدمات تولید محتوا

اگرچه تولید محتوا فقط در سایت اینترنتی تاثیر گذار نیست و شما نمونه های اثر گذار آن را در رسانه های مختلف مشاهده می کنید اما در این مطلب بیشتر به محتواهای اینترنتی می پردازیم. پیش از اینکه به جواب این پرسش ها بپردازیم می خواهیم گذر کوتاهی داشته باشیم بر مفاهیم پایه ای تولید محتوا ، اهمیت آن در کسب و کار اینترنتی و رابطه مهمی که با سئو سایت دارد.

تولید محتوا چیست؟

مشاهده خدمات تولید محتوا

اگر در میان تعاریف ارائه شده برای تولید محتوا، جستجویی بزنیم خواهیم دید که تولید محتوا تعریف منحصر به فردی که بتوان آن را در یک جمله خلاصه کرد ، ندارد. تولید محتوا بیشتر یک مفهوم است که هر فرد می تواند آن را به گونه ای تعریف و تعبیر نماید. اما اگر بخواهیم از زیر بار تعریف این مفهوم در رفته و باز هم به سخنان بزرگان اکتفا کنیم می توانیم تعریف جامع و کلی زیر را که شاید اندکی نیاز به توضیح داشته باشد برای این عبارت ارائه دهیم:

محتوا چیست؟

مشاهده خدمات تولید محتوا

باب بویکو در کتاب The Content Management Bibleمی گوید: محتوا شکلی از ساختارهای مشخص است که برای انسان ها قابل درک و استفاده باشد. این ساختار به سادگی قابل تغییر است و می تواند با مفاهیم و معانی مشخصی همراه شود. ساختاری شکل گرفته از کلمات و نوشته ها ، تصاویر و انیمیشن ، ویدیو و صوت که هر کدام برای نشان دادن مفاهیم و معانی خاصی برای دسته خاصی از مخاطبان به کار گرفته می شود. این مفهوم که در عصر جدید با نام محتوا دیجیتالی شناخته می شود ، می تواند بر ذهن مخاطب تاثیر گذار بوده و آن را به سمت هدف خاصی سوق دهد.

حال با توجه به این تعریف می توان گفت تولید محتوا به ایجاد انواع ساختارهای معنی دار از عناصر مختلفی همچون کلمات ، تصاویر ، اشکال ، اصوات و ویدیوها گفته می شود. در واقع زمانی که شما یک نوشته نو تهیه می کنید و یا مجموعه از کلیپ های تصویری را ایجاد کرده و برای ساخت یک فایل صوتی دست به کار می شوید ، در حال تولید محتوا هستید.

شاید اکنون از خود بپرسید خب هر کسی می تواند تا حد زیادی به تولید محتوا بپردازد و اصلا چرا این مفهوم تا به این حد اهمیت دارد ؟ اصلا چرا باید تولید محتوا تا این حد اهمیت داشته باشد که میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی را تحت تاثیر قرار دهد؟

اهمیت تولید محتوا در رشد یک کسب و کار
زمانی که یک سایت اینترنتی شروع به فعالیت می نماید ، لازم است به نحوی خود را به مخاطبان و کاربران دنیای اینترنت معرفی کند. محتوا یک سایت می تواند در معرفی یک کسب و کار نقشی بسیار حیاتی را دارد. برای اینکه بتوانیم این اهمیت را بهتر توضیح دهیم به برخی از مزایا محتوا خوب در یک کسب کار اشاره خواهیم کرد:

محتوا پل ارتباطی کاربران با شماست

مشاهده خدمات تولید محتوا

زمانی که فردی از طریق محتوایی که از سایت شما خوانده است با سایت شما آشنا می شود در واقع در حال ایجاد یک ارتباط با کسب و کار شماست. اگر شما بتوانید محتوایی کاربر پسند تولید کنید می توانید این ارتباط را به نحو احسنت ادامه داده و اگر محتوا شما کیفیت خوبی نداشته باشد ارتباط را از دست می دهید. در واقع محتوا سایت است که باعث ایجاد احساس در مخاطب می شود و همین احساس شدت ارتباط شما با کاربران را تعیین خواهد کرد.

محتوا بهترین راه اعتماد سازی است
یک محتوا خوب که نیاز کاربران را پاسخ می دهد باعث ایجاد اعتماد در کاربران شده و می تواند مشوق آنها برای استفاده از خدمات و محصولات شما باشد. زمانی که فردی از طریق موتورهای جستجو به محتوا سایت شما هدایت می شود و می تواند از این طریق نیاز خود را رفع کرده ، خواسته خود را بیابد و یا آموزش مورد نظر خود را دریافت کند اعتماد عمیقی در وی ایجاد خواهد شد.

تولید محتوا نماد فعالیت و رشد سایت است

مشاهده خدمات تولید محتوا

سایتی که مرتب محتواهای جذاب در سایت خود منتشر می کند به کاربران و موتورهای جستجو اعلام می کند که من زنده هستم و همچنان در حال رشد می باشم. درست همانند انسانی که با اعمال و رفتار او می توان شخصیت اش را مشاهده کرد و رشد وی را دید ، یک سایت نیز با محتوا خود اعلام می کند که برای خود چه ساختار شخصیتی دارد و آیا رو به رشد است یا مرده متحرک؟

متاسفانه برخی از سایت ها به این بخش از کسب و کار خود اصلا توجه ندارند غافل از اینکه محتوا مانند خونی است که در رگ های کسب و کار آنها جریان می یابد و باعث رشد و ارتقا آنها می شود.

محتوا معرف و مبلغ سایت شماست
شاید کمتر کسی به این نکته توجه داشته باشد که محتوا بهترین و قوی ترین راه تبلیغات است. اگر دقت کرده باشید یک متن جذاب که مخاطب را با خود همراه می کند ، یک پادکست و یا هیجان اموشن گرافیک نگیز می تواند ذهن مخاطب را ساعت ها درگیر نماید. در واقع با این روش می توان ذهن مخاطب و تمام حواس پنجگانه وی را تحت تاثیر قرار داد. شاید این شیوه ارزان تر از تمام شیوه های تبلیغاتی دیگر بتواند بر روند رشد کسب و کار شما تاثیر بگذارد.

محتوا ماندگارترین راه اعتبارسازی است

محتوا سایت شما تا هر زمانی که شما تمایل داشته باشید در سایت باقی می ماند. کاربران آن را همیشه بخاطر خواهند داشت. شیوه های دیگر تبلیغات و برندسازی ممکن است تا مدت خاصی دوام داشته باشند اما محتوا ارزش و اعتباری به سایت شما می دهد که ماندگار بوده و همیشه اذان سایت شما خواهد بود.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد 5 روش جایگزین هوشمندانه برای منو های همبرگری در طراحی وب سایت
محتوا می تواند برند شما را بسازد
یکی از بخش های هر کسب و کار اینترنتی بحث برندسازی یا برندینگ آن است. با استفاده از محتواهای جذابی که معرف سایت شما هستند می توانید روند برندسازی سایت خود را سرعت ببخشید. تاثیرگذاری این شیوه بوسیله متن ، تصاویر و ویدیوهایی که ارتباط کاربران با سایت را تقویت می نمایند بسیار بیشتر از هر روش دیگری است. طبیعی است که این شیوه بر برندسازی هم تاثیر بسیار بالاتری داشته باشد.

یک محتوا خوب رتبه سایت شما را بهبود می دهد

بر اساس رتبه بندی های که برای سایت های اینترنتی انجام می شود ، سایت هایی که دارای محتوا کاربر پسندتر و قوی تره بوده و در نتیجه آمار بازدید بالاتری دارند ، دارای رتبه بندی های بسیار بهتری می باشند. از این رو محتوا خوب می تواند باعث بهبود رتبه یک سایت شده و جایگاه آن را در صفحات موتورهای جستجو بهتر نماید.

محتوا چراغ سبز شما به موتورهای جستجو است
موتورهای جستجو زمانی که فعالیت یک سایت را مشاهده می کنند ، به سمت آن سایت خواهند رفت. در واقع گوگل و سایر موتورهای جستجو از سایت هایی که راکد بوده و حرفی برای گفتن به مخاطبان خود ندارند اصلا خوششان نمی آید. از این رو زمانی که سایتی محتوا خوب ارائه می دهد ، چراغ سبزی را به موتورهای جستجو نشان داده و بیان می کند که آماده است که کاربران از صفحات مختلف و محتواهای جدید وی دیدن نمایند. ربات های موتورهای جستجو بلافاصله می توانند محتواهای جدید را شناسایی نمایند.

مشاهده خدمات تولید محتوا

در یک کلام محتوا زبان شماست
در یک کلام محتوا زبان شماست که از طریق سایت با مخاطبان گفتگو می کند. لحن کلام شما ، ذهنیت شما ، دیدگاه و عقاید شما از طریق نوشته ها ، تصاویر ، ویدئو و رسانه هایی که در محتوا خود بکار گرفته اید ، به وضوح مشاهده می شود. محتوا از سایت شما یک شخصیت مجزا می سازد. بنابراین تا می توانید زبان محتوا سایت خود را جدی بگیرید.

چرا تولید محتوا قلب سئو سایت شما محسوب می شود؟

مشاهده خدمات تولید محتوا

اگر سئو سایت را مشابه یک انسان در نظر بگیریم ، محتوا قلب این انسان است. سئو مجموعه کارهایی است که جهت بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو انجام می شود. این فعالیت ها با هدف جلب رضایت مورتورهای جستجو بصورت یکپارچه و با اصول خاصی صورت می گیرد. محتوا به عنوان قلب سئو مهمترین و موثرترین بخش سئو است که هر سایت اینترنتی باید از آن برخوردار باشد. بدون محتوا سئو یک سایت مرده است. محتوا و سئو محتوا باعث می شود که رضایت موتورهای جستجو و از همه مهمتر کاربران یک سایت حاصل شود و در واقع موتورهای جستجو با توجه به محتوا یک سایت به آن امتیاز و جایگاه می دهند. طبق موارد زیادی که برای اهمیت محتوا بیان شد ، نقش آن در سئو سایت بسیار واضح و آشکار است.

محتوا استاندارد چه ویژگی هایی دارد
تنوع محتواهایی که توسط سایت های اینترنتی تولید و ارائه می شود باعث شده است که نتوان یک ساختار استاندارد را برای محتواها در نظر گرفت. تنها کاری که می توان کرد این است که به برخی از ویژگی های یک محتوا استاندارد اشاره نمود. این ویژگی ها با توجه به تاثیرگذارتر بودن آن در سایت ها مشخص شده است.

یونیک و منحصر به فرد باشد: یک محتوا یونیک و منحصر به فرد که تکراری نباشد می تواند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته و نتیجه بهتری را برای سایت به ارمغان بیاورد.
تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب: محتوایی که بتواند بر مخاطبان تاثیر بیشتری بگذارد قطعا از هر لحاظ بهتر خواهد بود.
هدفمند بودن محتوا: یک محتوا استاندارد باید بصورت هدفمند نوشته شود یعنی هدف خاصی را دنبال نماید. برای مثال آموزش خاصی را ارائه دهد ، معرف محصولی یا خدمتی باشد و از قبل باید مشخص باشد که قرار است کاربر را به چه سمتی هدایت کند.
جامع و کامل بودن محتوا: یک محتوا جامع که می تواند تمام جنبه های یک موضوع را در بگیرد قطعا برای کاربران و موتورهای جستجو هم جذاب واقع شود. این جامع و کامل بودن به معنی کش دادن بیش از حد یک مطلب نیست. در حدی که نه بخشی از مطلب نامفهوم بوده و نه مطلب زیاد به درازا بکشد.
پاسخگویی به نیاز کاربران: نیازهای کاربران را رفع نماید.
خلاقانه و لذت بخش باشد: خلاقیت در نوع تولید محتوا می تواند باعث تاثیرگذاری بیشتر آن شود.
درگیر کردن احساسات مخاطب: هر چقدر یک محتوا بتواند احساسات بیشتری را در مخاطب درگیر کند قطعا تاثیر گذاری بیشتری داشته و مفیدتر خواهد بود.
ساده و قابل فهم بودن: محتوا باید گویا و واضح بوده و به سادگی برای مخاطب قابل فهم باشد.
دارای ساختار زیبا و شکیل: ساختار محتوایی اعم از محتوا متنی ، تصویری یا ویدئویی باید زیبا و مورد پسند باشد.
رعایت اصول سئو محتوا در آن: اصول سئو محتوا در آن رعایت شده باشد.
کاربر پسند بودن: مورد پسند کاربران باشد.
طبقه بندی شده: محتوا باید مرحله به مرحله یا طبقه بندی شده در اختیار کاربر قرار بگیرد.
بروز شدن محتوا: محتوا قابلیت بروز رسانی و ارتقا داشته باشد.
محتوا می تواند سایت شما را به عرش برده یا به فرش آورد

مشاهده خدمات تولید محتوا

همان اندازه که یک محتوا خوب می تواند بر رشد و رونق سایت شما تاثیر بگذارد ، یک محتوا نامناسب مانند یک قلب ضعیف می تواند سلامتی سایت شما را به خطر بیاندازد. یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود که موتورهای جستجو یک سایت را پنالتی (حذف از نتایج جستجو یه چیزی تو مایه های تحریم) نماید محتوا کپی یا تکراری است. شاید حساسیت موتورهای جستجو در گذشته به اندازه الان نبوده است اما در حال حاضر یک محتوا کپی باعث نابودی سایت ها خواهد شد.

این امر در میان سایت های تازه ساخت و نوپا به وضوح آشکار است. تاثیر محتوا کپی آنقدر سریع مشاهده خواهد شد که در عرض یک ماه یا یک هفته ممکن است تمام نتایج خوب یک سایت را به باد بدهد. بنابراین همانقدر که راه اندازی سایت و کسب نتایج آن برای شما اهمیت دارد ، باید برای تولید محتوا اختصاصی سایت خود تلاش نمایید تا در نزد گوگل محبوب شوید.

hamyardev.com/what-is-content-creation-and-how-to-generate-content/

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *