رفتن به نوشته‌ها

تفاوت فونت و تایپ فیس

تفاوت فونت و تایپ فیس

سعی می شود بسیار کوتاه و خلاصه تفاوت سه مفهوم تایپ فیس / Typeface، فونت / Font و خانواده طرح نوشتاری / Typeface Family بیان شود.

تایپ فیس / Typeface: مجموعه ای از طراحی الفبا و شکل حروف است که یک طرح نوشتاری را می سازد. مجموعه ای از حروف، اعداد و نشانه ها که یک طرح نوشتاری یکسانی دارند را تایپ فیس یا طرح نوشتاری می نامند.

فونت / Font: یک فایل دیجیتالی حاوی یک نسخه از تایپ فیس یا طرح نوشتاری در وزن یا اندازه مخصوص است.

خانواده طرح نوشتاری / Typeface Family: گروهی از طرح های نوشتاری هستند که برای استفاده در کنار یکدیگر طراحی شده اند.

به سادگی می توان دریافت که تفاوت بین تایپ فیس یا طرح نوشتاری و فونت و خانواده طرح نوشتاری یا Typeface Family مانند تفاوت آلبوم، آهنگ و mp3 است. در حقیقت یک آلبوم دارای یک ساختار متحد الشکل یا متحد الموضوع است که می تواند شامل یک یا چند آهنگ باشد در حالی که mp3 صرفا یک فایل دیجتال با محتوای یکی از آثار متعلق به آلبوم است.

با توجه به فرهنگ واژگان شرکت ادوبی

یک وزن، ضخامت و طرح خاص از یک تایپ فیس یا طرح نوشتاری، فونت نامیده می شود.
همیشه اختلاف هایی بین فونت، فیس و خانواده و استفاده به جای یکدیگر وجود داشته است. فونت و فیس هنوز هم به جای یکدیگر استفاده می شوند که در بیشتر مواقع فیس درست است. اما اگر مایل هستید که بیشتر بدانید خانواده طرح نوشتاری / Typeface Family شامل گروهی از تایپ فیس / طرح نوشتاری هایی هستند که به صورت متحد الشکل طراحی شده و در کنار یکدیگر استفاده می شوند. به عنوان مثال خانواده طرح نوشتاری Goudy Old Style شامل نسخه Roman (نرمال و ایستاده)، نسخه Italic (کج و شکسته)، نسخه Bold و نسخه Bold Italic است. هر ترکیب طرح و وزن یک فیس یا تایپ فیس / طرح نوشتاری نامیده می شود. مجموعه تمامی این تایپ فیس ها یا طرح های نوشتاری، یک خانواده از طرح های نوشتاری را شکل می دهد که خانواده طرح نوشتاری یا Typeface Family نامیده می شود.

https://webdesigniran.com

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *