رفتن به نوشته‌ها

آتوریتی چیست ؟

آتوریتی چیست
یک آموزش کامل ولی به زبان ساده راجع به آتوریتی را خدمت شما تقدیم می کنم. در بین میلیون ها سایت اینترنتی که وجود دارند، باید روش یا روش هایی باشند که مقایسه ای را از نظر کیفیت بین آنها انجام داد. شرکت های مختلفی اقدام به توسعه یک چنین سیستم هایی کردند که برخی از آنها خیلی معروف شدند. یکی از آنها آتوریتی یا Authority به معنای اعتبار است. اعتبار یا آتوریتی یک سایت یا دامنه، عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد، نشان از اعتبار یا همان آتوریتی بالاتر آن سایت است. این سیستم توسط سایت moz.com ساخته شده و به تمامی سایت ها یا همان دامنه های آنها، یک اعتبار اختصاص می دهد. حالا از این اعتبار برای مقایسه بین سایت های مختلف و حتی برای بهبود سئوی یک سایت استفاده می گردد.

آتوریتی چیست
آتوریتی چیست ؟

انواع آتوریتی
آتوریتی دو نوع کلی دارد که یکی آتوریتی دامنه (Domain Authority) و دیگری آتوریتی صفحه (Page Authority) است. که به ترتیب به آنها DA و PA هم گفته می شود. آتوریتی دامنه، اعتبار کل سایت است، که به عبارتی دیگر اعتبار صفحۀ اصلی سایت است که معمولاً صفحات اصلی هر سایتی اعتبار بیشتری دارد. اما آتوریتی صفحه یا PA به طور اختصاصی اعتبار یک صفحه را نشان می دهد.

آتوریتی دامنه و آتوریتی صفحه با هم متفاوت است و در زمان استعلام هر کدام از آنها که مربوط به یک دامنه می شوند، عددهایی متفاوت بر گردانده می شود. به این دلیل که یک دامنه معمولاً احتمال بیشتری برای گرفتن رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو دارد. اما صفحات داخلی به طور خاص این احتمال را کمتر دارند.

مفهوم آتوریتی چیست ؟
از نظر فنی آتوریتی به احتمال بالا آمدن و امتیاز گرفتن یک دامنه یا صفحه ای از آن دامنه در موتورهای جستجو گفته می شود. اگر این احتمال مثلاً برای یک دامنه زیاد باشد، آتوریتی آن دامنه هم بیشتر خواهد بود. پس وقتی احتمال بیشتر رتبه گرفتن یک دامنه در موتور جستجو زیاد باشد، یعنی اینکه ورودی بیشتری هم از موتورهای جستجو دریافت کند و بازدید بیشتری هم دارد.

عوامل زیادی در تعیین آتوریتی یا همان اعتبار یک سایت یا صفحه ای از آن دخیل هستند، که همانطور که گفته شد این عوامل توسط سیستم moz.com در نظر گرفته می شوند. اما مهم ترین عامل آن تعداد لینک های ورودی به صفحات یک سایت است که آتوریتی آن را تعیین می کند. هر چقدر لینک های ورودی بیشتر باشد، یعنی از جاهای مختلف و بهترین لینک به یک سایت داده شود، آتوریتی یا اعتبار آن بالاتر خواهد بود. البته این تمام ماجرا نیست. چرا که دیگر عوامل مثل بهینه بودن سایت و رابط کاربری و تجربۀ کاربری خوبِ یک سایت هم بی تاثیر در آتوریتی سایت نیست. یا به عبارتی دیگر تمام آن عواملی که در سئوی سایت تاثیر گذار هستند، در آتوریتی هم تاثیر گذارند.

آتوریتی چطور محاسبه می گردد؟
سایت های درجه یک که تعداد زیادی لینک ورودی دارند و به نوعی مرجع هستند، مثل سایت ویکی پدیا یا خودِ گوگل، همیشه بالاترین آتوریتی را دارند؛ یعنی ۱۰۰ و به همین ترتیب دیگر سایت ها که از سایت های مرجع دور می شوند، به نسبت آتوریتی کمتری دریافت می کنند. هر سایتی هم که به تازگی ساخته می شود، در این سیستم آتوریتی ۱ را به خود اختصاص می‌دهد و به همین ترتیب که رشد می کند، آتوریتی آن هم افزایش پیدا می کند.

اختصاص آتوریتی به صورت لگاریتمی است. به این معنا که هر چقدر رشد آتوریتی بیشتر شود، رقابت در بین سایت های آن حیطه هم بیشتر خواهد شد. مثلاً رسیدن به آتوریتی ۲۰ الی ۳۰ بسیار ساده تر از آتوریتی ۸۰ الی ۹۰ است. البته لزوما برای هر نوع سایتی هدف نباید بالاترین میزان آتوریتی یا اعتبار باشد. بلکه باید یک دسته تجزیه و تحلیل هایی را انجام داد و سایت های رقیب را پیدا کرد. حالا به نسبت سایت های رقیب، باید سعی کرد که آتوریتی خوبی را به دست آورد. یعنی از رقبای مان بالاتر بزنیم.

برای بالا بردن آتوریتی چه کار باید کرد؟
طبق توضیحاتی که تا اینجا خدمت شما داده شد، الان باید بدانید که آتوریتی چطور محاسبه می شود و چه عواملی دخیل هستند. پس معیارهایی که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) در نظر گرفته می شوند، در بالا بردن آتوریتی تاثیر گذارند. مخصوصاً تعداد لینک های دریافتی یا ورودی یک سایت بسیار تاثیر گذار است. مهم ترین عاملی هم که برای گرفتن لینک طبیعی همه از آن آگاه هستند، تولید محتوای جذاب و بکر است تا دیگر سایت ها و وبلاگ ها به آن صفحه لینک دهند.

از طرف دیگر، دیگر عوامل سئو مثل بهینه کردن کدهای صفحه، کاربرپسند بودن سایت، ساختار درونی لینک های سایت و … هم در بهبود آتوریتی تاثیر گذار است. به طور کلی هر کاری که سبب افزایش اعتبار سایت ما شود، به بهبود آتوریتی کمک می کند.

چطور آتوریتی یک دامنه یا صفحه را به دست آوریم؟
از روش های مختلفی برای پیدا کردن آتوریتی دامنه یا صفحه می توان استفاده کرد. ساده ترین روش آن استفاده از نوار ابزار Moz با نام MozBar است که اگر روی مرورگرتان نصب باشد، با ورود به هر سایتی اطلاعاتی از ان سایت، از جمه آتوریتی آن به شما نشان داده خواهد شد.

روش دیگر استفاده از سرویس آنلاین Link Explorer است که به جهت استفاده از این سرویس حتماً باید درون سایت moz.com حساب کاربری داشته باشید؛ یعنی ثبت نام کنید. بعد از آن هم تنها امکان درخواست آتوریتی به همراه دیگر اطلاعاتِ فقط ۱۰ تا دامنه را در ماه دارید.

روش های دیگری هم مثل استفاده از API این سایت وجود دارد که مخصوص توسعه دهندگان و برنامه نویسان است.

جمع بندی
با توضیحات کامل و مختصری که در این مقاله خدمت شما داده، همچنین دیگر مقالاتی که در آینده خواهیم نوشت، باید بدانید که آتوریتی یک معیار برای مقایسه سایت های مختلف از نظر کیفیت شان است و از آن برای بهبود صفحات و سایت های مختلفی اینترنتی به جهت بالا آمدن آنها در صفحات نتایج جستجوی گوگل استفاده می شود. اینکه چطور این کار را می توان انجام داد، در آموزش های دیگر سایت به آنها خواهیم پرداخت. پس با وبنولوژی همراه باشید.

webnology.ir

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *