رفتن به نوشته‌ها

چالش‌های تولید نرم افزار در کلاس جهانی

ابراهیم ابراهیم بای‌سلامی

مدیرعامل شرکت دانش پارسیان اعلام کرد شرکت‌های تولید کننده نرم افزار در کشور توانستند در کلاس جهانی نرم افزار تولید کنند که امید است این مهم توسعه پیدا کند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ابراهیم ابراهیم بای‌سلامی وضعیت شرکت‌های تولید کننده نرم افزار در ایران را در مقایسه با دنیا مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های تولید کننده نرم افزار در کشور از رشد بسیار خوبی برخوردار هستند و با توجه به اینکه گسترش کاربری فناوری اطلاعات و شتاب مصرف تکنولوژی هم در کشور بالاست.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های تولید کننده نرم افزار در کشور توانستند در کلاس جهانی نرم افزار تولید کنند که امید است این مهم توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت دانش پارسیان مهمترین چالش شرکت‌های نرم افزاری را عدم رعایت مالکیت معنوی و احترام درخور به ارزش تولید دانش و فناوری دانست و عنوان کرد: انتظار آن می‌رود به مالکیت معنوی و ارزش تولید دانش و فناوری توجه بیشتری شود، همچنین عدم توجه مشتریان به تهیه سند نیازمندی‌ها و تحلیل مناسب کسب و کار قبل ازسفارش تولید نرم افزار از چالش های عمده تولید کنندگان نرم افزار است.

وی همچنین تمامیت خواهی یک مرحله‌ای و فرصت ندادن به رشد مرحله‌ی نرم افزار که خاصیت بالندگی و پایدار عملکردی نرم افزار است را از دیگر چالش‌های این دسته از فعالین نام برد.

ابراهیم بای‌سلامی عدم وجود زیرساخت‌های مناسب (شرایط سخت افزاری، بسترهای ارتباطی و آمادگی پرداخت های متناسب با اندازه پروژه‌ها) برای تولید نرم افزارهای بزرگ و یکپارچه در سطح کشور را از مشکلات تولیدکنندگان نرم افزار برشمرد.

وی که شرکتش به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه تولید نرم افزار در روز صنعت و معدن منتخب شد، در خصوص فعالیت‌های شرکت اظهار کرد: شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان است که محصولات را مبتنی‌بر تحقیق و توسعه در حوزه نرم افزار تولید می‌کند.این شرکت از سال ۱۳۸۲ آغاز به فعالیت کرده و بزرگ‌ترین سامانه را در حوزه سنجش آموزش کارکنان دولت در سال ۱۳۸۴ ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش پارسیان تصریح کرد: «سامانه‌ی ملی مشاغل ایران» از دیگر سامانه‌هایی است که توسط این شرکت و براساس الگوی محتوایی O*NET طراحی شده و البته سایر کدینگ‌های بین‌المللی مانند NOC‌ را که مربوط به کانادا است یا ILO را که مربوط به سازمان جهانی کار است را نیز پوشش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: نرم‌افزار دیگری نیز امسال در حال آماده شدن هست بنام شناسنامه‌ شغل مبتنی‌بر سامانه‌ی ملی مشاغل ایران است. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت کار داشتیم مقرر شد سامانه‌ ملی مشاغل ایران را راه‌اندازی کنیم که هم اکنون مقدمات آن آماده شده و منتظر تعهدات وزارت کار هستیم. امیدواریم امسال این حوزه برای عموم رونمایی شود و از آن استفاده کنند.

ابراهیم بای‌سلامی همچنین در تشریح سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) که یکی از بزرگترین سامانه‌های کشور به لحاظ استفاده کننده هست، خاطرنشان کرد: سامانه‌ یکپارچه‌ بهداشت (سیب) که پرونده‌ الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت است، کل اطلاعاتی را که در حوزه‌ معاونت بهداشت وزارت بهداشت هست پوشش می‌دهد. در حال حاضر سامانه در حدود ۳۵ هزار نقطه در سطح کشور از روستاها و شهرها مستقر است و ما جمعیتی بالغ‌بر ۶۷ میلیون نفر را تاکنون پوشش داده، ثبت‌نام کرده و پرونده تشکیل دادیم. از این تعداد حدود ۵۴ میلیون نفر تاکنون ازاین سیستم استفاده کرده و خدمت گرفتند.

وی در ادامه تصریح کرد: این سامانه روزانه حدود ۶۰۰ هزار نفر در حوزه‌های مختلف از خانه‌ی بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی و گروه‌های هدف زیادی در همه‌ی گروه‌های سنی (کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان) را خدمت می‌دهد.

مدیر عامل شرکت دانش پارسیان از راه اندازی سایتی به منظور فروش کالا و خدمات خبر داد و گفت: در سه سال و نیم گذشته پروژه‌ای را به اسم «بایا» شروع کردیم که این پروژه شامل (فروش کالا و خدمات) به‌صورت اینترنتی است.

وی تصریح کرد: این پروژه در تهران و ۶ کلان شهر انجام شده و همچنین ۷ کشور همسایه را نیز پوشش می دهیم.

ابراهیم بای‌سلامی همچنین گفت: قرار بود در ابتدای سال از این سامانه بهره برداری کنیم که تنش‌های اخیر اقتصادی که پیش آمد، یک بخشی از کالاها را تقریبا غیرقابل‌دسترس کرد. البته خودمان هم علاقه‌مند بودیم که بیشتر روی کالا و محصولات داخلی و بومی‌ تاکید کنیم. خوشبختانه این کار را هم انجام دادیم و امیدواریم که به‌زودی عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

کد خبر 4340590

mehrnews.com/news/4340590

منتشر شده در هنر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *