رفتن به نوشته‌ها

ایجاد ستاره در نتایج جستجوی گوگل

ایجاد ستاره در نتایج جستجوی گوگل

وقتی افزونه ی جدیدی اضافه میشه شما نمی تونید خودتون رو از این موضوع مستثنی کنید و این تغییر رو توی کارای خودتون اعمال نکنید. با قرار دادن کدsnippet rich در وب سایتتون به نتایج جستجوی خود یک ظاهر منحصر به فرد میدید و محتوای نسبی سایت شما رو در نتایج جستجو نشون می ده. این روش می تونه به طور چشمگیری نرخ کلیک رو افزایش بده.

Rich Snippets چیست؟

Rich Snippets پیش نمایش های مختصری از اطلاعات مرتبط در وب سایت شما هستن تا زمانی که کسی جستجویی انجام می ده در نتایج جستجو نمایش داده می شن. ریچ اسنیپت ها در مورد وب سایت شما و محتوای موجود در صفحات اون اطلاعات بیشتری به موتورهای جستجو میدن. وقتی که موتورهای جستجو یک لیست از نتایج مربوطه رو نمایش می دن، اطلاعات شما ظاهر می شه و از انتظارات اون ها پیش نمایشی در مورد سایت شما میده.

به عبارتی ریچ اسنیپت واژه ای است که برای توصیف نشانه گذاری ساختار داده استفاده می شه که سایت دارها می تونن به HTML موجود خودشون اضافه کنن و همونطور که گفتیم باعث میشه موتورهای جستجو بتونن راحت تر اطلاعات موجود در هر صفحه ی وب رو بخونن. با این حال، موتورهای جستجوی پرکاربردی مثل گوگل یه گام جلوتر رفتن و حالا از این نشانه گذاری ها استفاده می کنن تا نتایج جستجوی کامل تر و غنی تری رو ارائه بدن و کاربران راحت تر بتونن اطلاعات مورد نظر خودشون رو پیدا کنند.

در شرایط عادی، هنگامی که وب سایت شما در SERP گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شه؛ عنوان سایت، URL و هر متا توضیحی که به صفحه اختصاص داده اید، نمایش داده می شه. وقتی که Rich Snippetها مشغول به کار هستن، گوگل می تونه اطلاعات کمی در مورد نتیجه واقعی نشون بده، از جمله اینکه آیا این نتیجه خاص بازبینی فرد، محصول، کسب و کار و غیره است.

در اینجا چند نمونه از ریچ اسنیپت ها و اونچه نمایش می دن، ذکر شده:

 

Authorship: .1نام نویسنده، تصویر و لینک به مقالاتی که توسط اون ها نوشته شده رو نمایش می ده.

2. Local Business: نمایش آدرس و شماره تلفن کسب و کار شما.

3. Events: زمان، عنوان و مکان رویداد شما رو در نتایج جستجو نمایش می ده. استفاده از نشانه گذاری ساختار داده ها با ایونت ها فقط برای رویدادهای آتی در نظر گرفته می شه نه رویدادهای گذشته. لازم به ذکر است که خلاصه ی امکانات برای خلاصه ای از رویداد نام اداری است و برای خلاصه ی وقایع نیست. امکانات دیگه ای مثل تاریخ شروع و پایان، مدت زمان، جزئیات بلیط و موقعیت جغرافیایی است.

4. Video search: یک پیش نمایش کوتاه از ویدیو شما رو در نتایج جستجو نشون می ده. این موضوع در مورد محتوای ویدئوی اضافه شده در وب سایت شما اعمال می شه و می تونه برای نشون دادن مدت زمان، مجوز، شرکت تولیدی و یا برای ایجاد ویدئو استفاده بشه.

5. :Reviews هم نظرات شخصی و هم کلی و جمع آوری شده با امکانات متفاوت پشتیبانی میشه.

6. People: شما ممکن است متوجه شده باشید که گوگل و بینگ در حال حاضر اطلاعات بیشتری از لینکدین رو هنگام جستجو برای شما نشون می دن. چنین نتایج مشابهی برای هر وب سایتی که حاوی مشخصات کارکنان، اعضای تیم و سایر افراد مرتبط با سازمان است، امکان پذیر می باشد. امکانات پشتیبانی شده شامل نام، عنوان، نقش، وابستگی حرفه ای و جزئیات تماس است.

7. Businesses & Organizations: امکاناتی مثل نام تجاری، آدرس) مکانی و (URL، شماره تلفن، موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) و لوگو را در دسترس قرار میده.

8. Recipes: نشانه گذاری داده های ساختاری برای طرز تهیه ها امکانات زیادی رو پشتیبانی می کنه، اجازه می ده اپراتورهای وب سایت مربوط به آشپزی و مجموعه دستور غذاهای هرچیزی رو مثل نوع ظرف، نظرات راجع به اون و زمان آماده سازی و پخت و پز و همینطور اطلاعات تغذیه ای مانند کالری، چربی و موارد این چنینی رو ارائه بدن.

9. Music: بینگ هیچ اشاره ای به پشتیبانی از موسیقی نمی کنه، اما گوگل برای نشان دادن اطلاعات ساختاری مرتبط به آهنگ ها و آلبوم های موسیقی برنامه ریزی می کنه. این روش می تونه شامل لینک های پیش نمایش از آهنگ ها و لینک مستقیم به خرید تک آهنگ ها و یا آلبوم کامل باشه.

با اضافه کردن rich snippets به وب سایتتون، شما به موتورهای جستجو کمک می کنید تا نتایج مربوط به سایتتون رو برجسته کنن تا بیشتر توی دید بازدیدکنندگان باشه. هنگام مشاهده نتایج جستجو، بازدید کننده فورا می تونه سایت شما رو بین انبوهی از نتایج ببینه.

اضافه کردن کد snippet richبه وب سایت شما باعث افزایش ترافیک و کاهش نرخ پرش میشه چرا که بازدیدکنندگان علت اومدن به سایتتون رو میدونن و با آگاهی نسبی از محتوای اون وارد سایت میشن. این یک راه عالی برای متفاوت بودن در نتایج جستجو و افزایش ترافیک به وب سایت شما است.

چگونه rich snippetها را به محتوای خود اضافه کنید؟

نشانه گذاری داده های ساختاری لازم نیست به هر کدوم از محتوا اضافه بشه، هرچند که داشتن علائم در محتواهای بیشتر به موتورهای جستجو کمک می کنن تا بهترین نتیجه رو ارائه بدن. همچنین لازم به ذکر است که شما فقط باید محتوای قابل مشاهده رو علامت گذاری کنید؛ موارد موجود در صفحات پنهان نیازی به نشانی گذاری نداره.

نشانه گذاری ساختار داده از سه عنصر اصلی تشکیل میشه:

• :itemscope که مشخص می کنه که HTML موجود در بلوک

در مورد یک آیتم خاص است،

• :itemtype که به طور دقیق نوع آیتم رو نشون می ده،

•itemprop: که امکانات خاصی مانند نام، آدرس URL، نظرات و غیره رو نمایش میده.

خصوصیات موجود براساس نوع محتوا متفاوت است و تعداد زیادی از این امکانات می تونه برای هرکسی که از نشانه گذاری ساختار داده استفاده میکنه، تهدید آمیز باشه. خوشبختانه، برای هر کسی که با یک سایت مبتنی بر وردپرس کار می کنه، پلاگین های متعددی در دسترس هستن تا کارها کمی ساده تر بشن. همچنین می تونید پلاگین هایی برای سیستم های بزرگ تجارت الکترونیک پیدا کنید، اما اگه شما از یک سیستم CMS سفارشی یا سیستم تجارت الکترونیک استفاده کنید، باید توسعه دهنده وب خود رو در راه اندازی یک روش آسان برای شروع استفاده از نشانه گذاری ساختار داده مورد نیاز قرار بدید.

انتظار شما پس از افزودن rich snippetها چیست؟

آقای بالوی مدیر عامل دارکوب میگن که این ریچ اسنیپت ها یه آپشن اضافی یا یه امتیاز است و شاید نیاز ابتدایی سایت ها نباشه ولی بودنش قطعا شما رو حرفه ای تر از سایرین نشون خواهد داد. واقعیت این است که شما وقتی شروع به استفاده از نشانه گذاری داده های ساختاری در سایتتون می کنید به طور خودکار در موتورهای جستجو محتوای شما به ریچ اسنیپت تبدیل نمیشه. گوگل اصولا قبل از شروع به نمایش نتایج ستاره دار، نشانه گذاری خود رو تجزیه و تحلیل و ارزیابی می کنه. در خصوص چندین پیاده سازی، یک الگو در نحوه پاسخ گوگل به معرفی نشانه گذاری ساختار داده ای مشاهده شده است:

•گوگل فقط 10 تا 14 روز پس از اولین معرفی در وب سایت شروع به تجزیه و تحلیل نشانه گذاری جدید می کنه.

•اگه همه چیز درست پیش بره، گوگل شروع به نمایش ریچ اسنیپت ها برای بعضی صفحات و نه همه ی اونها خواهد کرد، اما بعد از حدود 5 روز این ها ناپدید خواهند شد.

•چند روز بعد بعضی از ریچ اسنیپت ها دوباره ظاهر خواهد شد؛ یا برای همان مجموعه از صفحات و یا مجموعه ای جدید و این کار ممکن است چند بار تکرار بشه.

•فقط پس از تقریبا 8 هفته شما در طول سایت خود با ریچ اسنیپت نیمه دائمی پاداش خواهید گرفت، فرض بر این است که تجزیه و تحلیل و ارزیابی مکرر گوگل هر گونه اشتباه رو کشف کنه.

این چرخه اغلب ادمین های سایت رو گیج می کنه. مشاهدات بوجود اومده نشون می ده که بهتر است که علائم رو اعمال کنیم و تقریبا دو ماه برای رسیدن به نتایج کامل منتظر بمونیم و تا قبل از اون نیازی به اصلاحات در نحوه نشانه گذاری وجود نداره.

اصطلاح “نیمه دائمی” که در بالا استفاده شد؛ هرچند ریزپردازنده ها توسط موتورهای جستجوی بزرگتر بیش از دو سال پیش به تصویب رسیدند، اون ها هنوز هم با چگونگی اجرای اون ها، برای اطمینان از بهترین نتیجه نهایی سازگار هستن. این به این معنی است که تمام نتایج شما با استفاده از ریچ اسنیپت ها نمایش داده نمیشه و اونچه که قابل نمایش و یا غیر قابل نمایش است در طول زمان تغییر می کنه.

البته حواستون باشه که گوگل ریچ اسنیپت های غیر مرتبط رو جریمه می کنه.

اگه رویکرد شما در سایت و سئوی اون قانونی و اخلاقی باشه نگرانی زیادی وجود نداره و الگوریتم های گوگل گریبان گیرتون نخواهند شد.

مواردی که ممکنه در مورد rich snippetها ندانید:

با اینکه حدود 7 سال است که از این استفاده میشه اما هنوز تصورات غلطی راجع به اون وجود داره. در ادامه حقایقی در مورد این افزونه گفته میشه که بد نیست بدونید:

1.ریچ کارت(rich cards) همون ریچ اسنیپت ها نیستن:

ریچ کارت های گوگل گام بعدی ریچ اسنیپت ها هستن، میشه گفت پیشرفته شده ی اونهان، اما ریچ کارت ها در واقع متفاوت هستن، با مکان متفاوتی در اکوسیستم سئو.

ریچ کارت ها و ریچ اسنیپت ها هر دو ازعلامت گذاری اطلاعات ساختاری و دسته بندی شده استفاده می کنن تا نتایج موتورهای جست و جو به شکل پیشرفته تری ارائه بشه و محتوای صفحه رو در یک روش معقول تر و مناسب تر برای کاربران جستجوی گوگل ارائه بده، اما این بدان معنا نیست که نقش و عملکرد اونها یکسان هستن.

ریچ کارت ها فقط در نتایج جستجوی موبایلی و نتایج جستجوی به زبان انگلیسی و فقط نتایج سینمایی و دستور غذا نمایش داده میشن. اما ریچ اسنیپت ها در بخش های محتوایی بیشتری و نتایج جستجوی معمولی هم دیده میشن. این افزونه به شما در افزایش ترافیک سایتتون کمک میکنه.

2.ریچ اسنیپت ها (به طور مستقیم) روی رتبه بندی شما تاثیر ندارن:

گوگل به طور واضح اعلام کرد که ریچ اسنیپت ها در حال حاضر روی رتبه بندی سایت تاثیر نمی گذارن.

با اینکه نشانه گذاری اطلاعات ساختاری برای ریچ اسنیپت ها به عنوان یک سیگنال رتبه بندی کار نمی کنن، می تونن باعث ایجاد بهتر دیده شدن صفحات در نتایج جستجو بشن و اطلاعات دقیقتر و هدفمندتری فراهم بیارن.

اعتقاد بر این است که داده های رفتاری بر روی صفحه (نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان گذرونده روی سایت و غیره) روی رتبه بندی تأثیر می گذارن. به عبارت دیگه، هرچی مشارکت کاربران با صفحات شما بیشتر باشه ممکن است منجر به رتبه بندی بالاتر و ترافیك بیشتر بشه و در نتیجه منجر به موفقیت بیشتر سئو خواهد شد.

ریچ اسنیپت ها به شما در دستیابی به این هدف کمک می کنن. اگه جستجوی گوگلی که انجام دادید شما رو با لیست هایی در نتایج جستجو مواجه کنه که فقط اطلاعات مختصر و مفیدی رو بهتون به طور خلاصه نشون بده، ممکنه این اتفاق بیفته که فقط با اطلاع از اینکه اون سایت چقدر پاسخگوی نیاز شماست اون رو کلیک کنید. البته هنوز به طور قطع و یقین نمیشه گفت که مواردی که در ریچ اسنیپتشون وجود داره چقدر برگرفته از مطالب موجود در سایت است.

ممکنه گاهی سایتی رو بازدید کنید و متوجه بشید که به موضوع مورد جستجوی شما مرتبط نیست و دوباره به صفحه ی جستجو برگردید، بنابراین گوگل رو در جریان قرار دادید که صفحه ی مورد نظر کاربردی واستون نداشته و پرش از اون سایت اتفاق افتاده و با این کار رفتار درون سایتی اون وب سایت بدتر میشه.

با ریچ اسنیپت بازدید کنندگان شما در جریان کارهایی که انجام میدید، قرار می گیرن و حتی می تونن نظرات مربوط به سایت رو مشاهده کنن.

3.امکان غیر فعال کردن ریچ اسنیپت برای سایت شما توسط گوگل:

گوگل نه تنها میتونه ریچ اسنیپت های با ساختارهای بد رو غیرفعال کنه، حتی میتونه با مجازات هایی که خودشون تعیین می کنن سایتتون رو پایین بندازه.

پس چیکار کنید که این اتفاق نیفته؟

اطمینان حاصل کنید که از نوع مناسب نشانه گذاری ساختار داده برای نوع محتوای خود استفاده می کنید. گوگل با توجه به محتوای صفحه شما، فرمت های مختلفی از ریچ اسنیپت رو نمایش می ده. ابزار تست Data Testing ToolGoogle’s Structured به شما نشون می ده که آیا شما از کدهای مناسب برای صفحه خود استفاده می کنید یا نه و به شما نکات و راهنمایی هایی در مورد نحوه استقرار اون برای تأثیر بهتر ارائه می ده.

4.داشتن سه ابزار گوگل برای کمک به شما از طریق اطلاعات ساختاری ریچ اسنیپت ها:

ایجاد و به رسمیت شناختن اطلاعات ساختاری همیشه هم آسون نیست. اگه این کار جزو مجموعه مهارت های اصلی شما نیست، مطمئن نیستید که کار رو درست انجام دادید، یا فقط می خواید نشانه های ساختاری داده های صفحات رو بررسی کنید گوگل به شما کمک خواهد کرد.

گوگل از اونجا که می خواد به انجام بهترین تجربه ها کمک کنه به شما کمک زیادی خواهد کرد، به همین خاطر بهتون سه ابزار رایگان و جامع برای آزمایش داده های ساختاری داده می شه.

•گزارش داده های ساختاری. بخش جستجوی گوگل “گزارش داده های ساختاری” رو برای تشخیص داده های ساختاری پیدا شده، پیشنهاد داده. این گزارش به شما کمک می کنه که کدوم داده های ساختاری دچار مشکل هستن.

•هایلایتر داده. این ابزار به گوگل کمک میکنه تا متوجه داده های ساختاری و دسته بندی شده در سایتتون بشه و به شما اجازه میده تا فیلدهای داده ها رو با هایلایت کردن اونها با موس کامپیوتر مشخص کنید. با این کار گوگل اطلاعات کامل تری از سایتتون پیدا می کنه و میتونه در بهتر دیده شدنتون در نتایج جستجو بوسیله ی ریچ اسنیپت ها کمک کنه.

•ابزار آزمایش داده های ساختاری. این ابزار به وب مسترها کمک میکنه تا نشانه های ساختاری رو توسعه بده، تست کنه یا تغییر بده.

در آخر میشه گفت ریچ اسنیپت ها اگه به درستی انجام بشن به شما در بهتر دیده شدن کمک خواهند کرد. بنابراین مطمئن بشید که از همه ی ابزارهایی که گوگل در اختیارتون گذاشته، استفاده می کنید. در مورد اینکه کدوم بخش برای صنعت و کسب و کار شما مفید تره اطمینان حاصل کنید و برای افزایش نرخ کلیکتون به صورت طبیعی تلاش کنید.

sitedesign.joomir.com

منتشر شده در آموزش طراحی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *